
LITHUANIAN
QUARTERLY JOURNAL OF ARTS AND SCIENCES
 

ISSN
0024-5089
Copyright © 2009 LITUANUS Foundation, Inc.

www.lituanus.org

Volume 55, No.3 - Fall 2009
Editor of this issue: Gražina Slavėnas.

KGB Censorship and Surveillance of
Publications by Lithuanian Émigrés in North
America During Five Decades of the Cold War

SILVIJA VĖLAVIČIENĖ

Silvija
Vėlavičienė is the head of the Lituanica Section at the National
Mažvydas Library in Vilnius.

ABSTRACT

Silvija Vėlavičienė, head of the Lituanica Section at the National
 Mažvydas Library in Vilnius, writing from

personal experience, tackles
 a topic which has received very little attention so far: KGB
 surveillance of
publications produced by post-World-War II Lithuanian
 émigrés in North America, and the various illegal
 ways
this press reached Soviet Lithuania during the 50-year-long
occupation. The author discusses the extraordinary
measures taken by
 Soviet Lithuanian authorities to keep these publications out of reach
 of readers in Soviet
Lithuania by sequestering them in Special
 Collections Departments, strategies used by groups of
 émigrés to
circumvent this prohibition, and the
overall reaction of the émigré community at large
toward cooperation with the
occupied country. She also assesses the
effect of the forbidden literature on the recipients in the home
country
and draws parallels with illegal book smuggling operations
 during the equally long-lasting press ban imposed
and enforced by
Tsarist authorities in the nineteenth century.

The second Soviet occupation
(1944–1990) at the end of World War II resulted in an
unprecedented exodus of Lithuanian
intelligentsia to the West, where,
by its very existence, it constituted an ideological enemy of the
totalitarian Soviet regime
imposed upon Lithuania. Viewing themselves
as political refugees, the refugees formed a strong anti-Communist bloc
that
was of special interest to the Soviet authorities.

Congregating
 in the Displaced Persons (DP) camps in Germany, the refugees resumed
 cultural activities as soon as
circumstances allowed and began
 publishing Lithuanian newspapers, magazines and books as early as 1945.
 Soviet
authorities had already labeled them as “enemies of
 the people” even before they had printed anything, so the
 first
publishing activities in the camps created true alarm as
 “weapons of hostile ideology.” From the very
 beginning, each
publication was watched, collected, and scrutinized.
Since it was a main source of information about the life and activities
of the refugees, the Soviet government used various strategies to make
these publications inaccessible to the Lithuanian
public back home.
Thus began the nearly fifty-year-long press ban that, to some extent,
parallels the infamous press ban
imposed by the Tsarist authorities
upon Lithuanian publishing a hundred years earlier.

During the first postwar years, the
Soviet authorities developed an
enormous propaganda effort to return the refugees to
Soviet Lithuania.
 One strategy was to convince the allied British, French and American
 military authorities that the
refugees were fascists and Nazi collaborators and should be returned to
 Soviet Lithuania by force, which actually
happened in a number of
camps. In the immediate postwar period, Soviet authorities were also
engaged in the political
kidnapping of more important personalities,
 their forcible repatriation to the Russian zone, and from there to
 Soviet
Lithuania. Refugee memoirs about the DP period in Germany
contain countless references to the fact that people did not
feel safe
 in the British, American, and French zones because of the frequent
 arrivals of Soviet security agents with
demands that refugees be
extradited. We know of instances where forcible repatriation led to
suicide.

This first phase was followed by
 major efforts to effect voluntary
 return though skillful agitation in the camps, personal
contacts, and
promises. Assiduous research by Remigijus Misiūnas discloses that
special editions of the newspaper Tiesa
(Truth) were published
specifically for the consumption of the refugees and dissemination in
the camps.1

http://www.lituanus.org/


In addition, the State Political
Publishing House in Vilnius published
booklets explaining to the refugees the advantages of
returning home.
In 1947, the book Kelias į Lietuvą atviras (The road to Lithuania is
open) by Justas Paleckis was published
in an edition of 10,200 copies.
A second edition followed in the following year. Justas Paleckis
accused the émigré press of
publishing
unsubstantiated slander against the Soviet system.2
The fourth chapter,
for example, called “Neužkirskite sau
kelio grįžti į
Tėvynę“ (Don’t block your road homeward), was very
explicit: „Fascists and reactionaries try to keep refugees
under their control and to involve them in anti-Soviet activities in
order to sabotage their return to Lithuania.”3 Also in
1947,
Soviet agents distributed a brochure titled Repatrijuotųjų tarybinių
piliečių teisės (The rights of repatriated Soviet
citizens)
outlining
the civil rights of returning Soviet citizens.

All these efforts and appeals fell on
deaf ears in the camps. People
who had witnessed the deportations and political terror
during the
first Soviet occupation were not willing to believe these promises.
 Incidents of voluntary return were very few
and isolated. These were
 always followed by public statements of repentance, denunciations, and
 apologies, visible
illustrations that the repatriate had become a tool
 for the regime. Soviet authorities also engaged in recruitment. Their
success (or lack of it) among the refugees in the camps or during
immigration is less known.

The best-known example of a
 successful recruitment of a well-known
 personality is the case of the journalist Vytautas
Alseika. Alseika
 left Lithuania with the bulk of other refugees in 1944, emigrated to
 the United States, but returned to
Soviet Lithuania in 1972. In
emigration, he served on the board of VLIK, the premier political
organization established by
the exiles for the purpose of liberating
Soviet Lithuania, an organization that was of special interest to
Soviet authorities.
Upon his return, he authored two books: Trys
dešimtmečiai emigracijoje : Nuo Roitlingeno iki Niujorko.
(Three decades in
emigration: From Reutlingen to New York) and Amerika:
Tikrovė ir mitas (America: reality and myth).

An introduction by Julius Būtėnas
 illustrates that Alseika was expected
 to expose the political leadership of the above
agency as corrupt and
fraudulent. Būtėnas writes:

V.
Alseika’s book paints a
broad picture of postwar exiles
and their community. It provides sufficient proof that the
political
activities of the bourgeois and religious leadership is hostile to the
 interests of the Lithuanian nation. The
author provides documentary
evidence to support his statements and conclusions and unmasks persons
who call
themselves leaders as nothing but self-serving demagogues.4

A recent publication by Juozas
 Banionis, Lietuvos
 laisvės byla
 Vakaruose: 1975–1990 (The case of
 Lithuania’s
independence in the West, 1975–1990) provides documentary
evidence that Alseika’s books were written on orders from
the
 Lithuanian KGB.5
 Alseika’s return and
 exposure as a Soviet agent deeply
 shocked the émigré community and
encouraged
renewed vigilance. Moreover, it solidified the negative attitude toward
any kind of cooperation.

Not mentioned in any Soviet
Lithuanian bibliography and not accessible
to Soviet readers was the weekly Tėvynės balsas
(Voice of the
homeland), designed specifically for the refugees residing abroad. It
was launched in 1947 by the Board of
the Soviet Lithuanian Writers
Association (Lietuvos
 tarybinių rašytojų sąjungos valdyba),
printed in Soviet Lithuania, but
distributed only abroad. The publisher
 and first editor was Jonas Šimkus. It eventually followed
 the refugees into
emigration to North America, and carefully monitored
 the communities founded by the “political exiles”
 (as the refugees
preferred to be called to distinguish themselves from
previous economic immigrants). It was not an independent Soviet
Lithuanian publication but rather an exact replica of the Russian Golos
rodiny (Voice of the homeland), and for another
decade or
so continued
to publish glowing reports about progress in Soviet Lithuania and to
invite the exiles to return to a
blossoming Soviet Lithuania.

After 1967, Tėvynės balsas was
 replaced by a new weekly called Gimtasis
 kraštas, which attempted to remove
unproductive
 propaganda
 and to pattern itself after a model more readily acceptable to a
 readership in the West.
Moreover, following a similar Western model,
Soviet authorities established an agency, operating under strict
 control of
Soviet Lithuanian security and under orders from Moscow, for
 the purpose of fostering relations with the diaspora. This
agency,
known as Tėviškės
draugija (Homeland society), from that
time on was the only way for the émigrés to have
legal
contacts with the homeland.

The leading figure in this entire
scenario was Vytautas Kazakevičius,
onetime Head of the Press and Information Division
of the Foreign
Ministry, who for more than two decades (1976–1989) held the
post of top diaspora expert. According to
Lietuvių literatūros enciklopedija
(Encyclopedia of Lithuanian
literature):

[he was an] important functionary of
 the Soviet government whose
 responsibilities consisted of gathering
information about the
 activities of the exiles and their national communities, establishing
 contacts with authors,
assisting them in having their works published
 in Soviet Lithuania, and writing reviews for the Soviet Lithuanian
press about exiled authors and their cultural activities.6

Similar biographical information
 exists about Laurynas Kapočius,
 Povilas Rotomskis, and others. In fact, every
“emigrantologist” of the period also served in some
capacity at a Soviet embassy, consulate, or legation, presumably to
gain a better insight into the organization and activities of the
exiles they monitored but also perhaps to perform other
functions.



There is by now ample evidence to
prove that the publications of the
postwar exiles were of utmost importance to the
Soviet Lithuanian
authorities as the best source of information about the community and
its activities. They were collected,
read and analyzed in great detail.
 One need look no further than the following articles by Jonas Aničas:
 “Socialiniai
politiniai klerikalizmo įtakos lietuvių
buržuazinei emigracijai veiksniai 1945–1973 m.”
(Social-political factors of clericalism
on Lithuanian bourgeois
 emigration 1945–1973) or “Klerikalinis visuomenės
 sekuliarizacijos proceso interpretavimas
lietuvių emigracijos spaudoje
 1945–1972” (The clericalistic interpretation of
 society’s process of secularization in the
Lithuanian
émigré press 1945–1972) to see that the
author had at his disposal an impressive number of
émigré books and
was able to list almost the
 entire periodical press in the United States. In other words, all these
 sources were readily
available to him. The importance of a publication
was determined by the effort needed to combat the “bourgeois
exiles”
and their “outdated nationalism”,
 for “distorting the reality of our lives, inventing facts or
 events as they please, and
maximizing negative incidents to show our reality in a crooked
mirror.”7 In retrospect, one
can only wonder why Aničas
was so eager to denigrate books that at that
 time were not accessible to anyone except a handful of secret service
functionaries.

The literature in question was housed
in Special Collections sections
(Specfondai), i.e. high-security sections in selected
libraries that
stored and collected publications sent to libraries from abroad as
gifts or exchanges, confiscated en route by
Soviet customs officials,
or obtained through the party. During the first decade after the war,
the Special Collections section
at the Mažvydas National Library
 contained only books published in the prewar Lithuanian republic. The
 author of this
article can vouch from personal experience that in the
Mažvydas Library, postwar émigré publications
were not available
until the sixties, not even in the Special
Collections section.

No émigré
publications could enter the libraries
without having passed the Glavlit censors, and not all were passed on
to
libraries. It might be pointed out in this connection that even
during the first postwar decade no publication escaped the
notice of
Glavlit.8

Publications that reached the Special
Collections were marked by a
special code to determine their level of confidentiality.
Publications
 considered most threatening ideologically were marked with a special
 code (two hexagons) and remained
under the control of the security
agencies or were entrusted to the Library of the Party History
Institute, but not all of them.
The Lithuanian Communist Party (LKP)
History Institute was considered politically most reliable. The most
 “dangerous”
subjects were history, politics, and
publications by political organizations. Volume XXXVII of the
Lithuanian Encyclopedia
(Boston) was labeled as “top
secret.” To determine the specific locations of all
émigré publications during the
Soviet period
and to analyze their final destination will not be an
easy task.

Access to these collections was
strictly limited to institutions or
individuals with special permits. Average citizens were not
admitted.
Patrons armed with special permits had to establish the purpose of
their visit and submit an official request for
specific articles or
books, providing complete bibliographical data. For example, if the
patron wanted to read a certain entry
in the Lithuanian Encyclopedia
published in Boston, the library official would bring only that
particular volume with the page
opened at the requested entry. No other
browsing was allowed. A patron asking for an article in a journal had
to supply
exact bibliographical data. An article in Akiračiai points
out a curious paradox of the totalitarian system: the patron was
expected to provide bibliographical data about a publication that
officially was not supposed to exist and yet was never
questioned on
how this information became available to him!9

In the National Mažvydas Library, the
Lituanica Section and the Special
Collections Section were separated from each
other by a virtual Iron
Curtain, a heavy chain link curtain. Through it one could see orderly
sets of Lietuvos Aidas or some
other prewar periodical publication. But
 the passage connecting the two areas was locked with special locks that
were
seldom used, usually only to accommodate a special visitor.
Sometimes the need arose to show the collection to some
important
 delegation from abroad as proof that the publications were collected
 and available. In reality, few Lithuanian
patrons had access, and their
 use was severely restricted. The poet Jonas Juškaitis
 describes his own experience as
follows:

…In the
Academy’s Special Collections section I
encountered an official of steel. While I was sitting reading in an
empty hall for two hours, during this entire time he sat across from me
watching. I was not allowed to copy anything.
I have never met another
man of such total dedication. I had to memorize the text sentence by
sentence in order to
write it all down at home.10

Every Lithuanian who had used the
 services of the library or had worked
 there during the Soviet period has his own
experiences and memories
about these secret collections. There were only six of them in
Lithuanian libraries.

It might be mentioned at this point
that not every Lithuanian in the
U.S was treated as an ideological enemy of the regime.
There was still
 the pro-Communist old guard of the prewar emigration who were members
 of the American Lithuanian
Workers Literary Society (Amerikos lietuvių
darbininkų literatūros draugiją) and other pro-Communist organizations
such
as the Lithuanian Workers Alliance (Lietuvių darbininkų
 susivienijimas), the Lithuanian Art Association, (Lietuvių meno
sąjunga), and a few more. They were called
“progressives” (pažangieji), a term widely used in
Soviet Lithuania as well as
in the West. One of the leading figures in
this group was Antanas Petrika, who describes their activities in his
book Lietuvių
literatūros draugija ir pažangieji Amerikos lietuviai.11



Other
 “progressive” authors who published their
 books in Soviet Lithuania were Antanas Bimba, Rojus Mizara, Ieva
Mizarienė, Leonas Prūseika, etc. Ksavera Karosienė, in her book
Pasirinkimas visam gyvenimu (Choice for life), describes
the position
of the progressives as follows:

We progressive American-Lithuanians,
 following our class principles,
 were always in disagreement with our
countrymen who wanted to see
Lithuania under the rule of an exploitative government.12

The postwar political
émigrés here referred to,
the former refugees, responded by characterizing the
“progressives” as a
small group of
 “pre-World-War-Two Stalinists” whose weekly Laisvė
 (Freedom) was filled with articles supplied by the
Vilnius nomenklatura
and Agitprop agents Lukoševičius, Kazakevičius, and
Bagdonavičius; their intended audience was
“not so much the
so-called progressive readers of Laisvė as the nationalistic
exiles.”13



As a result,
“progressive” publications were not
locked up in special departments. The newspapers Vilnis and Laisvė, the
journal Šviesa, and the above-mentioned books were easily
accessible to every reader during the entire period.

The émigré
 community was well aware of the
 restrictions placed on their publications. An unsigned article
 “Lietuviškos
knygos ir specfondai“
 (Lithuanian books and the Special Collections), published in Akiračiai,
 illustrates that the Soviet
government’s secret efforts to
restrict access as well as the mechanism of censorship were quite well
known on the other
side of the Iron Curtain.14 The article is filled
 with details that could only be written by someone who had first-hand
knowledge about the Special Collections in Soviet Lithuanian libraries.

Despite these Herculean efforts by
the authorities, it proved
impossible to keep them out completely. The first mention of
an
émigré publication having reached private hands
through some illegal method dates to 1958. The poet Jonas
Juškaitis,
in his book Lyra ant gluosnio (Lyre on a Willow),
describes his own experiences as a young student, later as author and
editor:

Émigré books
were much more widely available than
was admitted. One could find them in Special Collections, or
through
contacts with Romas Šarmaitis at the Party History
Institute, or among the population at large.15 By 1957, I
had complete
sets of Aidai for 1949, 1950, 1951, and 1952. Metmenys was not yet in
print then. I also read the
1951 Lietuvių poezijos antologija edited by
Vaičiulaitis and Aistis soon after its publication, the first attempt
to
provide an overview of Lithuanian poetry.16

Jonas Juškaitis also
 provides very concrete examples of how
 books were circulated: „Every book was shared.” As
 an
example, he describes his experience with a copy of Antanas
 Maceina’s Saulės giesmė (The Sun’s Hymn), which he
loaned to Father Algirdas Mockus. When he returned from Vilnius to pick
it up, he was told: ”Brother, do what you want, but
you will not see this book again until it
has been read by every priest in
this region.”17

Liūtas Mockūnas, editor of Akiračiai,
discusses the mailing of books to
Soviet Lithuania and describes strategies used to
circumvent censorhip:

In those days we always included in a
package with books one or two
books that were not offensive to the censors
and added one that
 appeared innocent on the surface, yet contained passages which were
 ideologically
unacceptable. We expected that one or two would somehow
succeed in slipping through the sleepy eyes of the
censor and reach
broader circulation.18

An author from Lithuania illustrates
how Lithuanian readers succeeded
in getting the forbidden literature:

There always existed the practice of
sending books to selected
addresses in Poland, Armenia, Moscow, or even
Central Asia, where we
had trustworthy contacts who would then mail them on to us. Or books
would disappear
from the railroad postal stations from where they were
to be sent to the library after having passed Glavlit censors or
some
party big shot.19

The initiative to provide Soviet
Lithuanian intellectuals with Western
publications on a larger, more organized scale belongs
to the
 Santara–Šviesa association, the then young liberal
 wing of the postwar émigré community. During the
 first two
decades in emigration, the vast majority of the organizations
 and institutions founded by the émigrés were
 hard-line
conservative and stood in solid opposition to establishing
 and maintaining any relationship with any organization or
institution
 in Soviet-occupied Lithuania. By the mid-sixties, however, the liberal
 wing, represented by Santara–Šviesa,
decided on a
 diametrically opposed stand. It developed the slogan “Facing
 Lithuania” (Veidu į Lietuvą) and urged the
community to
extend official contacts with Soviet Lithuania through the
above-mentioned Tėviškė organization, however
watched and
restricted.



Also in the mid-sixties, the
generation of the above-mentioned
“progressive” pro-Communist prewar immigrants in
North
America was beginning to die out. Kazakevičius was facing the
danger of losing not just his contacts but also his very
reason for
 existence. Thus he was eager to find and establish new contacts for his
 new agency Tėviškės draugija.
Members of
 Santara-Šviesa seemed a perfect target. The
 Santara-Šviesa leadership, in turn, was well aware of



Kazakevičius’s motives, but was equally aware of the fact
that there was no other legal way to enter into communication
with
their countrymen except through the services of the functionaries of
Tėviškės draugija. We know now that they were
not
naïve, or misguided, or even “traitors to the
community” (as they were sometimes referred to), but very
well informed
about the functions and real intentions of
Tėviškė. In a paper titled “Tėviškės
slenkstis“ and presented at the Conference of
Lituanistų
bendrija in Vilnius in 1996, Liūtas Mockūnas, one of the initiators,
characterized Tėviškės draugija as

...a large bureaucratic institution
with good salaries, seniority
categories, easy working conditions, and occasional
trips abroad.
Anyone who had contacts with this organization could not but notice the
hand of the KGB behind its
back.20

We now know that Mockūnas and other
 like-minded intellectuals, desirous
 of establishing better and legally approved
relationships with the
homeland, devised a strategy on how to use Tėviškė for their
own purposes. Incidentally, Lithuania’s
two-term president
Valdas Adamkus was also a member of Santara–Šviesa.

The leadership of
Santara–Šviesa began to make
concrete plans to get émigré books into Soviet
Lithuania. Utilizing their
new relationship with Tėviškės
 draugija, they proceeded to make arrangements for an official visit of
 an American-
Lithuanian basketball team to Lithuania. We now know that
 the proposed trip caused enormous anxiety to Soviet
Lithuanian security
 agencies, which had to mount a special effort to monitor the activities and whereabouts of every
member of the fifteen-man sports
 team. It also deeply and irreparably split the
 émigré community, which continued to
discuss this
issue for years to come. For our purposes, this trip is important as a
book smuggling operation. The reference
to book smuggling was also used
 in the émigré press: “As we were going
 to Lithuania, we felt like the old-time book
smugglers secretly
carrying bundles of illegal publications,” writes Valdas
Adamkus.21

The circumstances surrounding the
 basketball game, which was the first
 historic large-scale visit after the war, are
provided by Liūtas
Mockūnas in a long article in Akiračiai, “Kultūrinės
 infiltracijos pradžia – išeivijos
krepšininkų išvyka į
Lietuvą 1967 m.“
(The beginning of cultural infiltration – the visit of the
diaspora basketball team in 1967.”)

According to Mockūnas, the basketball
 game was a carefully planned
 “cultural invasion” that aimed to bring in and
distribute among the Soviet Lithuanian intelligentsia a much greater
 number of publications than had hitherto been
possible. As soon as the
 athletes arrived at the Gintaras Hotel, where they were assigned
 accommodations, the
publications they had brought with them were
collected by Raimundas Mieželis and others, who served as escorts for
the
team, and then delivered to prearranged meeting places with
 Lithuanian artists, authors, and other intellectuals at
designated
secret locations. The number of people contacted was remarkably high.22

The significance of establishing
personal contacts with artists and
scientists was also emphasized by Valdas Adamkus,
who writes about it
in his book Likimo vardas – Lietuva (The Name of my
destiny—Lithuania):

No less important, I feel, was the
personal contact with academics and
artists – as much as we could, we tried to
strengthen their
efforts to work for the good of the country even in agencies controlled
by the state.23

The
 Santara–Šviesa decision was almost unanimously
 condemned by other émigré organizations and
 influential
community leaders, who held the position
that absolutely no contact with an
occupying agency was possible. According to
research by Daiva Dapkutė,
most émigré newspapers subscribed to the
principle of ‘national solidarity’ (tautinė
drausmė)
and refused to print articles by authors who were known to
 support dialogue with the homeland. Such hard-line
organizations as
Lietuvių frontas and Amerikos lietuvių tautinė Sąjunga (ALTas) began in
fact to remove from their ranks
members who deviated from the hard
line.24

Many individual authors and
intellectuals were equally critical. Poet
Kazys Bradūnas, long-time editor of “Mokslas. Menas.
Kultūra“ (Science. Art. Culture), the influential Saturday
 supplement of Draugas, draws a parallel with the nineteenth-
century
Tsarist ban on Lithuanian books and categorically rejects any contact
with Soviet Lithuania:

It is a sad joke to talk about
cooperation when at every border, post
office and customs office the works of émigré
authors are cordoned off and confiscated more efficiently than was ever
done during the Press Ban. They talk about
a cultural exchange while at
the same time not a single normal review of our books can be published
in the cultural
magazines of occupied Lithuania. In scholarly
publications our literature is ignored as if it did not exist.25

The cultural magazine Aidai (Echoes)
assumed a more neutral position,
devoting an editorial to this matter:

It is futile to talk about cultural
contact while forgetting that it is
not up to us but to the occupier to decide how much
contact will be
allowed and of what kind. … how can they talk about
“cultural contact” when they will not allow even
a
single book or publication from the Free World? 26

Despite public and official
condemnations, we now know that a
considerable number of émigré intellectuals,
regardless of
their affiliations, began sending books and periodicals, mostly medical and scientific, to
Soviet Lithuanian libraries on an
individual basis.



In the sixties, Kazakevičius and
 other professional
 “emigrantologists” began publishing critical
 reviews of émigré
publications in the Soviet
Lithuanian periodicals Literatūra ir menas, Pergalė, and Gimtasis
 kraštas. Regardless of how
biased and inaccurate, their
readers in Lithuania welcomed them as the only chance to find out
anything about publications
and authors abroad, and knew how to read
between the lines to extract the needed information. The reviews
demonstrate
that Soviet authorities were informed about every single
publication. Bronys Raila, the long-time reporter for The Voice of
America, himself better informed than most, made the observation that
he knew less about émigré publishing than the
offices of V. Kazakevičius.27

At about the same time, Metmenys,
Akiračiai, and, to some extent,
Aidai, were also publishing reviews of books by Soviet
Lithuanian
 authors. The reviews, often resorting to Aesopian language in order to
 protect the authors, were especially
responsive to works which deviated
from the established norms of socialist realism.28

We know now that these reviews were
eagerly read and understood by
Soviet Lithuanian authors. According to the poet
Marcelijus
 Martinaitis, especially valued among Soviet Lithuanian intellectuals
 was the journal Metmenys, edited by
Vytautas Kavolis, whose historical
impact on Soviet Lithuanian cultural life still awaits evaluation. In
Martinaitis’s words, the
journal provided cultural
guidelines, discovered independent-thinking creative people, set goals
 for creativity, discovered
fertile ground for intellectual thought:

It was our life-line. It spread like
rings of water that reach the
farthest shore and no one knows who threw the
original stone.29

It might be mentioned that the
émigré authors of
the reviews used pseudonyms. The literary critic Vytautas Aleksandras
Jonynas (using a pseudonym!) offers an explanation:

We live and write in circumstances
not ordinary. … Take my
case. I have relatives in Lithuania and have not seen
them, yet hope
that I will be able to soon. We cannot forget that V. Kazakevičius and
Company in Vilnius, as befits
such bureaucrats, will file my name in an
appropriate folder. And the result: My visa application will be
denied.30

In the later seventies, Kazakevičius,
Lukoševičius and their
associates found a new outlet for their zeal: the newest arrivals
from
Soviet Lithuania in the United States, the so-called dissident like
Tomas Venclova, Aušra Sluckaitė, Jonas Jurašas
and some others. After 1977, a special target for their ire was Tomas
Venclova, whose Soviet Lithuanian passport was
revoked and who was
beginning a new life in the United States. An especially vociferous
article by Jonas Lukoševičius
appeared in Pergalė, including
 mean-spirited details about the new immigrant’s efforts to
 establish himself.31 Venclova
responded with an interesting observation:

What is important is the fact that
such an article can be published.
The fate of the new émigrés is of great interest
to
many people in Lithuania, and public pressure for information is
apparently strong enough for the party to respond
to it, which it does
in the only way it knows: to repeat a slander often enough and hope
that someone will believe
it.32

In 1985, encouraged by the changes
set in motion by Perestroika and
Glasnost, Soviet Lithuanian literary critic Kęstutis
Nastopka published
an article in Pergalė discussing émigré reviews
of Soviet Lithuanian literature.33 An editorial in the
American-Lithuanian cultural supplement of Draugas was quick to react:

Is this a historical first step? For
the first time in forty years, we
hear the voice of a professional literary critic. Until
then, this was
reserved for journalistic apparatchiks.34

These literary exchanges illustrate
the intensity with which every
publication was read on both sides of the Iron Curtain.

Nastopka’s article appeared
 two years before the momentous
 events set in motion by the Sąjūdis Reform Movement,
which led to the
abolition of press censorship on publications from abroad. The
ideological institutions, however, were still
in no hurry to adopt any
 changes. In fact, the publications of the postwar exiles were the last
 to be released from the
Special Collections.

In 1988, the first books to be moved
to the general sections were
Russian publications and those published in the prewar
independent
 Lithuanian republic. In 1989, emboldened by the changing climate, the
 Sąjūdis group at the National
Martynas Mažvydas library prepared an
open letter to A. Brazaitis, the head of Glavlit, about the need to
speed up the
release of émigré publications from
the Special Collections. The initiative was supported by other major
Vilnius libraries:
Vilnius University, the Academy of Sciences, and
 others. The signatories of said letter were library directors
 – Vladas
Bulavas, Birutė Butkevičienė, Juozas Marcinkevičius,
 as well as Kristina Remeikienė, Alma Braziūnienė and Silvija
Vėlavičienė, the author of the present article. The letter was
published in Literatūra ir menas.35

The first response, after several
 weeks, was a reminder that other
 previously adopted laws were still intact and
“incompatible
 with the new policy of transparency.”36
 However, one month
 later, Glavlit’s reply No. 59 (13 July 1989)



allowed the
 lifting of all bans and restrictions on the use of the Lithuanian
 émigré press, thus ending the almost
 five-
decades-long press ban.37

After forty years of battling the
 “ideologically
hostile” publications in the West, Soviet ideologues found it
hard to watch
power slip from their hands. Yet, even here, they managed
to reorient themselves and quickly found a new purpose for
their
existence. In 1989, the Politinio
švietimo namų ir Vilniaus
aukštosios partinės mokyklos (House of
Political Education
and the Vilnius Higher Party Schools) published a booklet by Algirdas
Kavaliauskas with the mystifying title Lietuvių išeivija
gyvenamųjų kraštų nacijų konsolidacijos procese
(1945–1988), (The Lithuanian diaspora and the
process of
consolidation
of nationalities in their countries of residence). This
booklet was meant for use in a course called Aktualūs Lietuvos
istorijos
ir kultūros klausimai (Current questions of
Lithuanian
history and culture).38 It is important for our purposes
because it
contains more or less exact numbers of publications appearing abroad,
albeit without ever mentioning the censorship ban
or the effort
 expended by secret structures to monitor and malign these publications
 and their authors in the Soviet
Lithuanian press. The book also
 provides an exact number (as emphasized by the author) of publications
 held in the
Special Collections sections of Lithuanian libraries:

As
of July 1, 1988, the major
libraries of the Republic, the Party
History Institute, the LTSR Academy of Sciences,
Vilnius State
 University, National Mažvydas Library, Kaunas Public Library and LTSR
 Palace of Books held 340
publications by the Lithuanian postwar
émigré community, beginning with daily newspapers
and ending with single
copies of one-at-a-time bulletins and brochures.
 Additionally, Special Collections held 18 titles of periodical
publications in Lithuanian and foreign languages.39

Equally concrete numbers are given
about books:

…Until
July 1, 1988, the
above mentioned six major libraries
of the Republic held 3,300 titles... Another 218 books
were held in
Special Collections.40

These numbers, made public for the
first time, present the researcher
with a dilemma. Why did so few émigré
publications
reach the Special Collections,
 and where are all the other
 publications mentioned in the book or cited by Soviet
emigrantologists
in their writings? We have not had enough time so far to solve this and
other pressing questions. One can
only hope that a detailed analysis of
 the documents in the Special Collections will disclose more than one
still unknown
fact that will help us understand the effects of
censorship imposed by the totalitarian regime, which was not shorter
than
the infamous Tsarist press ban of the nineteenth century. Nor have
we had enough time to study and analyze the wide
variety of
publications produced in exile, although it is a significant part of
our national heritage that was kept secret from
us and is responsible
for many “blank spots” in our cultural and literary
history that will be with us for many a decade to
come.

Adapted and translated by M.G.
Slavėnas

EDITORIAL COMMENT

Birutė Butkevičienė, the
then-director of the Vilnius University
Science Library, published in Mokslas ir Gyvenimas (Life and

science)
 names some individuals who sent books and periodicals as one-time
 donations or on a permanent basis.
According to this article, the
library received substantial donations from Antanas Mažiulis, Valdas
Adamkus, V.O. Virkau,
Bronius Kviklys, K. Kliorys, K. Bobelis, R.
Misiūnas. J Gimbutas, J. Vaišnys, P. Rabikauskas and
numerous others. Of the
permanent supporters she mentions Liūtas
 Mockūnas, Ramunė Plioplytė, A. Gustainis, M. Stankuvienė, K. Varnelis,
Violeta Kelertienė. Birutė Butkevičienė. “Dovanos Vilniaus
Universiteto Mokslinei Bibliotekai” Mokslas ir Gyvenimas.
1990.
No. 6 (June), 30-31.

1. Misiūnas, Barakų kultūros knygos,
26.

2. Paleckis, Kelias į
Lietuvą, 11.


3. Ibid., 18.

4. Alseika, Trys
dešimtmečiai, 8.


5. Banionis, Lietuvos
laisvës
byla, 63.

6. Lietuvių literatūros enciklopedija,
229.


7. Aničas, “Klerikalinis
visuomenės,” 39.

8. “Kultūros ministerijos,
Glavlito, kitų organizacijų
raštai dėl specsaugojimo skyriaus darbo.” LNB,
RKRS, F 178–10.

GLAVLIT stands for: Supreme office of
security for state secrets in the press within the Soviet Lithuanian
Council of
Ministers.


9. “Lietuviškos
knygos ir specfondai,”
Akiračiai.

10. Juškaitis, Lyra ant
gluosnio, 266.


11. Petrika, Lietuvių literatūros
draugija, 363.

12. Karosienė, Pasirinkimas visam
gyvenimui, 265.






13. “Ar Bradūnas ir
Brazdžionis populiarūs
Lietuvoje.” Draugas.
14. “Lietuviškos
knygos ir specfondai.”
Akiračiai.
15. Juškaitis, Lyra ant
gluosnio, 184.
16. Ibid., 246.
17. Ibid., 236.
18. Mockūnas,
“Komentaras.”
19. Juškaitis, Lyra ant
gluosnio, 185.
20. Mockūnas,
“Tėviškės slenkstis,” 143.
21. Adamkus, Likimo vardas, 73.
22. Mockūnas, “Kultūrinės
infiltracijos.”
23. Adamkus, Likimo vardas, 73.
24. Dapkutė, Lietuvių
išeivijos, 266.
25. Bradūnas, „Kas
integruoja, o kas meluoja?“
26. “Žvilgsnis į 1968
metus,” Aidai.
27. Raila, Dialogas su lietuviais, 185.
28. Mockūnas, “Kultūrinės
infiltracijos pradžia.”
29. Martinaitis, “Vienos
nakties trajektorijos.”
30. Jonynas,
“Pasiteisinimas.
31. Lukoševičius,
“Anapus jūrų marių.”
32. Venclova, “O gal kas
nors ir patikės.”
33. N N astopka, “Pro
iliuzijų langą.”
34. “Kertinė
paraštė,” Draugas.
35. “Atviras
laiškas drg. A. Bazaičiui.”
Literatūra ir menas.
36. Brazaitis, “Kėsinimosi į
viešumą nėra ir
nebus.”
37. “Kultūros ministerijos,
Glavlito, kitų organizacijų
raštai dėl specsaugojimo skyriaus darbo.” LNB,
RKRS, F 178-10.
38. Kavaliauskas, Lietuvių
išeivija, 24.
39. Ibid., 31.
40. Ibid.

WORKS
CITED

Adamkus,
Valdas. Likimo vardas
– Lietuva. Kaunas: Santara,
1989.

Alseika,
Vytautas. Trys
dešimtmečiai emigracijoje : Nuo
Roitlingeno iki Niujorko. Vilnius: Mintis, 1977.

_____.
Amerika. Tikrovė ir mitas.
Vilnius: Mintis, 1983.

Aničas,
Jonas. “Klerikalinis visuomenės sekuliarizacijos
proceso interpretavimas lietuvių emigracijos spaudoje
1945–
1972.” Vilnius: LSTR MA darbai, A ser., 2(47),
1974: 29-50.

_____.“Socialiniai
politiniai klerikalizmo įtakos lietuvių
buržuazinei emigracijai veiksniai 1945–1973 m.“
Vilnius: LSTR MA
darbai, A ser., 1(50), 1975: 27-37.

“Ar
Bradūnas ir Brazdžionis populiarūs Lietuvoje?”
Draugas.
Priedas: Mokslas.
Menas. Literatūra, 14 May 1983.

“Atviras
laiškas drg. A. Bazaičiui.”
Literatūra ir menas,
17 May 1989: 10.

Banionis,
Juozas. Lietuvos laisvės
byla Vakaruose, 1975–1990.
Vilnius: Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo
centras,
2002.

Bradūnas,
Kazys. „Kas integruoja, o kas meluoja?“
Draugas.
Priedas: Mokslas.
Menas. Literatūra ( 28 January 1984)

Brazaitis,
A. “Kėsinimosi į viešumą nėra ir
nebus.” Literatūra
ir menas, 3 June 1989.

Dapkutė,
Daiva. Lietuvių
išeivijos liberaliosios srovės
genezė. Vilnius: Vaga, 2002.

Jonynas,
Vytautas Aleksandras. “Pasiteisinimas dėlei
slapyvardės.“ Akiračiai,
1976, No. 7: 9.

Juškaitis,
Jonas. Lyra ant
gluosnio: Straipsniai, pokalbiai
ir kita. Vilnius: Aidai, 1998.

Karosienė,
Ksavera. Pasirinkimas
visam gyvenimui. Vilnius: Mintis, 1984.

Kavaliauskas,
Algirdas. Lietuvių
išeivija gyvenamųjų
kraštų nacijų konsolidacijos procese (1945–1988).
Vilnius: LKP CK,
1989.

“Kazakevičius
Vytautas”. Lietuvių
literatūros
enciklopedija. Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos
institutas,
2001.



“Kertinė
paraštė,” Draugas.
Priedas:
Mokslas. Menas.
Literatūra, 26 April 1986.

Lietuvių išeivijos
spaudos bibliografija, 1945-2000. Vol. 1:
Knygos lietuvių kalba. Vilnius: 2002.

“Lietuviškos
knygos ir specfondai,”
Akiračiai,
1979, No. 10: 1.

Lukoševičius,
Jonas. “Anapus jūrų
marių.” Pergalė,
1980, No. 6: 117-132.

Martinaitis,
Marcelijus. “Vienos nakties
trajektorijos.” Metai,
1998, No. 3, 4.

Misiūnas,
Remigijus. Barakų
kultūros knygos: lietuvių DP leidyba
1945–1952. Vilnius : Versus Aureus, 2004.

Mockūnas,
Liūtas. “Tėviškės slenkstis,”
Conference of Lituanistų
bendrija, Vilnius: 1996.

_____.“Kultūrinės
infiltracijos pradžia –
išeivijos krepšininkų išvyka į Lietuvą
1967 m.” Akiračiai,
1998, No. 7, 8, 9.

_____.
“Komentaras.” Akiračiai,
2000, No. 6: 15.

Nastopka,
Kęstutis. “Pro iliuzijų langą: (emigracijos kritika
apie lietuvių tarybinę literatūrą),” Pergalė, 1985, No.
8:
133-141.

Paleckis,
Justas. Kelias į
Lietuvą atviras. Vilnius: Valst. polit. lit.
leidykla, 1947.

Petrika,
Antanas. Lietuvių
literatūros draugija ir pažangieji Amerikos
lietuviai. New York: Amerikos lietuvių literatūros
draugija, 1965.

Repatrijuotųjų tarybinių
piliečių teisės. Vilnius: Valst. polit.lit.
leidykla, 1947.

Raila,
Bronys. Dialogas su
lietuviais. Boston: Lietuvių enciklopedijos
leidykla, 1970.

Venclova,
Tomas. “O gal kas nors ir patikės.”
Akiračiai,
1980, No. 8: 1.

“Žvilgsnis
į 1968 metus,” Aidai,
1968, No. 1: 20.


